روزنامه های کابل: شنبه، ۶ حوت
نوشته شده توسط : zwembril

بی حرمتی به قرآن در زندان نظامی بگرام، در شمال کابل، و درخواست نخست وزیر پاکستان از رهبران شورشی افغان برای شرکت در گفتگوهای صلح، از موضوع های اصلی مورد بحث روزنامه های چاپ امروز کابل هستند.

راه نجات سوزاندن قرآن در پایگاه نظامی بگرام را "عملی جنایت بار و غیرقابل بخشش" خوانده و نوشته که این امر "سرافگندگی" آمریکایی ها را فراهم کرد. روزنامه افزوده که این مساله باراک اوباما، رئیس جمهور، و چند مقام ارشد آمریکایی را مجبور کرد که از مردم افغانستان معذرت بخواهند.

سرمقاله نویس راه نجات همچنین نوشته که این حادثه چه به گونه عمدی و چه به گونه غیرعمدی صورت گرفته باشد، برای مردم افغانستان قابل تحمل نیست و تظاهرات چند روز گذشته هم نشان داد که اهانت به مقدسات، "خط قرمز" مردم افغانستان است.

راه نجات در ادامه افزوده که اگر این مساله بار دیگر تکرار شود، در افغانستان نیروهای خارجی شاهد "قیام یک‌پارچه" مردم افغانستان خواهند بود و عذرخواهی مقامهای آمریکایی در چند روز گذشته نشان داد که آنها هم این موضوع را به خوبی درک کرده اند.

ویسا نوشته که واکنش مردم افغانستان در چند روز اخیر به بی حرمتی به قرآن نشان داد که اهانت به مقدسات مردم این کشور می تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد. نویسنده تاکید کرده که نیروهای بین المللی برای حضور خود در افغانستان، باید متوجه رفتار خود باشند.

این روزنامه همچنین افزوده که اگر آمریکایی ها خواستار داشتن روابط نیک با مردم افغانستان هستند، باید از حساسیتهای مردم این کشور در قبال فرهنگ و باورهای اسلامی آنها آگاه باشند و به آن احترام بگذارند، در غیر آن هرگز نمی توانند رضایت مردم افغانستان را برای حضور خود در آن کشور به دست آورند.

روزنامه سروش ملت درخواست یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان از گروه طالبان و حزب اسلامی برای گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان را بررسی کرده و نوشته که پاکستان در راستای تامین صلح در افغانستان صداقت ندارد و برای این کار تا حال هیچ اقدام موثری انجام نداده است.

یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، در بیانیه‌ای که روز جمعه (۵ حوت/اسفند) منتشر کرد، از رهبران طالبان و حزب اسلامی به‌طور مشخص نام ‌برد و از همه شورشیان مسلح افغان خواست تا به برنامه آشتی ملی بپیوندند.

عرفان مهران در این مطلب نوشته که مردم افغانستان از پاکستان توقع دارند که دولت این کشور به عنوان یک بازیگر موثر در تحولات افغانستان، برخورد "صادقانه" داشته باشد و افغانستان را در تامین صلح یاری کند.

نویسنده سروش ملت در ادامه افزوده که اگر پاکستان در جستجوی منافع خود در افغانستان است، با "سیاستهای مداخله‌جویانه" نمی‌تواند به منافع خود برسد، بلکه آنچه که تامین‌کننده منافع مشروع پاکستان در افغانستان است، ثبات پایدار در این کشور است.

روزنامه دولتی انیس در گزارشی در صفحه نخست خود از قول ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نوشته که این درخواست نخست وزیر پاکستان در اثر تلاشهای آقای کرزی در سفر اخیرش به پاکستان مطرح شده است.

آقای فیضی درخواست آقای گیلانی را گام مثبتی در راستای مصالحه با شورشیان خوانده و افزوده که حکومت افغانستان از آن استقبال می کند. به نوشته انیس، سخنگوی آقای کرزی ابراز امیدواری کرده که مقامهای دولتی و رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان بتوانند زمینه ساز شرکت شورشیان افغان در روند صلح شوند.

هشت صبح در سرمقاله خود اظهارات اخیر وزیر خارجه پاکستان مبنی بر حمایت کشورش از گفتگوهای صلح با گروه طالبان به رهبری افغانها را نقد کرده و نوشته که پاکستان در ده سال گذشته در هیچ اقدامی در برابر افغانستان "صادقانه عمل نکرده است".

به نظر این روزنامه، اعلام حمایت پاکستان از رهبری افغانها در گفتگو با طالبان "به این معنا است که مسیر مذاکرات صلح که اکنون از جانب آمریکایی ها به پیش برده می شود، منحرف شود و به محلی برگردد که پاکستان بتواند در آن دخالت کند". نویسنده این مقاله معتقد است که "پاکستان می داند که در هر اقدامی که افغانستان در آن نقش داشته باشد، می تواند به سادگی وارد و خود را دخیل سازد".

هشت صبح در ادامه سرمقاله خود تاکید کرده که دولت افغانستان باید در داخل کشور بستری برای گفتگوهای صلح با گروه طالبان ایجاد کند که همه جناحها و گروههای سیاسی آن را قبول داشته باشند، در غیرآن امیدواری به صلحی که "پاکستان حامی آن باشد" به نتیجه نخواهد رسید.

ماندگار اما از قول رهبران دو ائتلاف اصلی منتقد حکومت حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نوشته که تلاشهای صلح حکومت افغانستان چیزی جز "خدعه و فریب" نیست. روزنامه به نقل از عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملی نوشته که حکومت در پی آوردن طالبان به قدرت پس از سال ۲۰۱۴ میلادی است.

روزنامه ضمن تاکید بر این که این هشدارها باید جدی گرفته شود، نوشته که از همین حالا نشانه های تدارک برای بازگشت طالبان دیده می شود. به نوشته ماندگار، در روزهای گذشته شماری از معترضان به بی‌حرمتی به قرآن در پایگاه نظامی بگرام، پرچم طالبان را حمل می کردند تا موجودیت این گروه را در درون جامعه نشان دهند.

به تعبیر ماندگار، آقای کرزی "نگران جنگ نیست، بلکه نگران صلح است" و تا زمانی که اهداف سیاسی او تحقق نیافته، هیچ صلحی تحقق نخواهد یافت. روزنامه مدعی است که رئیس جمهوری برای بازگشت طالبان تلاش می کند و حتی اگر این امر به قیمت از دست دادن دستاوردهای ده سال گذشته هم تمام شود، برای او اهمیتی ندارد.





:: برچسب‌ها: هنر , زمستان ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: